dinsdag 1 maart 2011

het is nooit saai hier in de bush

olifant in onze achtertuin
We wonen nu zeven jaar hier in het Balule PrivĂ© Reservaat en we hebben intussen al veel dieren gezien rondom ons huis en ook het nodige meegemaakt. Toch vind ik het nog steeds bijzonder om deze dieren gewoon in onze achtertuin te hebben.  
Soms zien we een aantal dagen niet zoveel en dan ineens staat er een waterbok of een kudu naar je te kijken als je naar buiten komt lopen. Vorig jaar hebben we vier van de "grote vijf" gezien. In de winter zien we altijd wel olifanten en dit jaar zagen we ook veel buffels, een paar keer zelfs een grote kudde van wel meer dan 100. Eenmaal liep er een luipaard
zomaar voorbij onze drinkplaats, net toen onze gasten zaten te eten. En we zijn een paar keer zo gelukkig geweest om leeuwen te zien dicht bij onze lodge. Eenmaal hebben ze zelfs recht voor ons terras een buffel gedood! Alleen de neushoorn ontbreekt nog om deze grote vijf compleet te maken en dat lijkt slechts een kwestie van tijd omdat  we vorige week sporen van een neushoorn met jong in onze droge rivierbedding vonden.


Als ik ‘s ochtends om 7 uur de poort uitrijdt om onze oudste zoon Niels naar school te brengen staat er ineens een giraf midden op het pad. We blijven even stilstaan om van dit moment te genieten. Langzaam loopt de giraf een stukje de bush in waar hij op zijn beurt naar ons gaat staan kijken terwijl we langzaam voorbijrijden. Een stukje verder zien we een groepje impala’s en twee jakhalzen steken de weg over. Een poosje later als ik weer naar huis rijdt zie ik zebra’s en wildebeesten en besef ik weer eens hoe bevoorrecht ik ben om hier te wonen te midden van al deze prachtige dieren.

groetjes uit de bush,
Miriam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten