woensdag 16 maart 2011

Hoort wie tikt daar…

(for the english verison see: Life in the African bush)
Al wekenlang worden we geterroriseerd door vogels.
Het gaat om een paar hornbills, of neushoornvogels, ook wel bekend als Zazoe uit de leeuwen- koning. Elke ochtend zodra het licht wordt beginnen ze tegen ons raam te tikken. Nu hebben deze vogels een behoorlijke snavel en maakt het dus best een herrie. Aangezien het hier in Zuid-Afrika nog nazomer is, is het ’s ochtends al vroeg licht en we vinden het niet bepaald fijn om zo vroeg in de ochtend wakker te worden van dat getik.
We hebben de vogels al vele keren weggejaagd
 en zelfs met stenen naar ze gegooid om ze te laten schrikken maar ze komen elke keer weer terug. Eergisteren hebben we een plastic slang van de kinderen achter het raam gelegd, in de hoop dat ze dan niet dichtbij durfden te komen maar ook dit was tevergeefs. Gister ochtend werden we weer wakker gemaakt door het getik op het raam.
Die middag komen onze vrienden Sjaak en Ineke even op bezoek en we vertellen over de vervelende vogels. Zij hebben er ook last van gehad toen ze net hun huis hier hadden vertellen ze, maar nu al een hele tijd niet meer. Ze denken even na en concluderen dat het opgehouden is toen ze de gordijnen opgehangen hadden. Dan daagt het ineens bij me. Dat de vogels op de ruit tikken omdat ze hun reflectie zien hadden we al wel door. Maar nu leg ik ineens het verband met het feit dat een poos terug de gordijnen boven zijn afgehaald en omdat het daar toch alleen een zolder is, nooit meer terug gehangen zijn. Diezelfde dag nog hang ik de gordijnen weer op en hoop dat het zal helpen.
Deze ochtend worden we wakker in zalige stilte. Tevreden draai ik me nog heel even om voordat ik uit bed moet om Niels naar school te brengen. De vogels zijn waarschijnlijk ook erg tevreden, eindelijk is het hen gelukt die indringers uit hun territorium te verjagen…
Groetjes uit de bush
Miriam

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen, ik dacht even dat dit over Sinterklaasje ging, haha, maar fijn dat jullie door kunnen slapen.

    BeantwoordenVerwijderen