vrijdag 11 maart 2011

Adembenemende sterren

(for the english version see: Life in the African bush)
Als kind had ik al een fascinatie voor sterren. Ik was, denk ik een jaar of negen toen mijn zwager me voor het eerst de grote beer aanwees en vanaf dat moment was ik verkocht. Hoewel ik in Nederland ook al een boek over astronomie had en ik tijdens onze reizen al vaak naar de sterrenpracht van het zuidelijk halfrond had gekeken, kwam de echte fascinatie pas toen ik hier kwam wonen. Vooral in de winter is de hemel zo helder dat je de band van de Melkweg prachtig kunt zien liggen.
Corné kreeg ook belangstelling en samen keken we naar die sterrenpracht waar we toen nog niet veel van wisten. Van bevriende gidsen leerden we wat basis dingen over het Zuiderkruis
 en Schorpioen. Orion kende ik nog van Nederland al staat hij hier op zijn kop. Langzaam groeide onze kennis en mijn vriendin gaf me een draaibare sterrenkaart van het zuidelijk halfrond cadeau. Per toeval was zij vrijwilligers werk gaan doen bij Sterrenwacht Mercurius bij Dordrecht. Tijdens een vakantie in Nederland brachten we daar een bezoek en kregen een privé rondleiding. Daarna was het hek van de dam, we kochten boeken over astronomie, keken documentaires en Corné kocht een eigen telescoop. Inmiddels weten we aardig wat van astronomie en bekijken we, ook met onze gasten, planeten, sterrenhopen nevels door onze telescoop. We hebben zelfs een speciaal sterrendek gebouwd, Mercury genaamd, naar Sterrenwacht Mercurius die ons een laserpen cadeau deed om de sterren mee aan te wijzen.
Het is nu herfst hier in Zuid-Afrika en de sterrenbeelden Stier en Orion beginnen al lager aan de hemel te staan. In het zuiden zien we het Zuiderkruis en in het noordoosten Leo. Nu het regenseizoen ten einde loopt krijgen we weer heldere nachten waarin we weer volop kunnen genieten van alle sterrenpracht.
Groetjes uit de bush
Miriam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten