donderdag 3 maart 2011

een cobra in mijn keuken

(for the english version see: Life in the African bush)
Gistermiddag liep ik de keuken in om wat te drinken te pakken voor de kinderen toen ik ineens een slang weg zag kronkelen. Ik zag nog net zijn staart verdwijnen achter wat spullen. Nu zijn we in de zeven jaar hier in de bush wel wat gewend dus bleef ik nogal rustig. Ik pakte eerst het drinken voor de kinderen en bracht het naar buiten. Omdat ik niet het risico wilde nemen
dat ik de slang kwijt zou raken en hem dan later plotseling weer zou tegenkomen haalde ik meteen de slangentang. Dit is een stok van ongeveer een meter lang met aan één kant een grijper waar je de slang mee kunt pakken. Mijn vriendin was er die dag toevallig ook met haar zoontje van 1 jaar. Zij woont ook in de bush en heeft zelfs nog meer ervaringen met slangen in en om haar huis. Ze hield de kinderen, die natuurlijk nieuwsgierig waren, op afstand terwijl ik voorzichtig met de stok spullen aan de kant begon te schuiven. We zagen de slang heel even voordat hij nog dieper wegkroop maar die korte blik was voor haar genoeg om hem te herkennen als een cobra. De cobra is een giftige slang en kan ook agressief zijn als hij in een hoek gedreven wordt. De Egyptische cobra kan ook zijn gif wel 3 meter ver spugen. Omdat we niet zeker wisten welke soort cobra het was deed ik voor de voorzichtigheid een veiligheidsbril op zodat het gif niet in mijn ogen kon komen als hij zou spugen. Met de tang trok ik nog wat meer spullen opzij tot ik de slang kon zien. Voorzichtig bracht ik de grijper naar zijn nek en kneep de grijper dicht. Mijn vriendin nam de kinderen mee naar buiten zodat ook ik met de slang naar buiten kon komen. Het ongeveer 1 meter lange lijf kronkelde zich om de stok en we konden de cobra even goed bekijken. Ook Niels mocht, vanaf veilige afstand, even kijken voordat ik de slang buiten het hek weer losliet. Snel schoot hij de bosjes in en hopelijk is hij zo geschrokken van zijn avontuur dat hij niet meer teug komt.
Dit was niet het eerste avontuur dat we met slangen hadden hier in de Zuid-Afrikaanse bush. Zo hadden we in ons eerste jaar een keer een (ongevaarlijke) spotted bushsnake in de douche. Vorig jaar hadden we een boomslang in de boom naast ons kantoortje en we hebben een keer een nestje pofadders gehad zodat ik in een week tijd wel 5 jonge pofadders rondom ons terras vond. We hadden ook al een keer eerder een cobra en wel achter de speelgoedkist van Niels! We hadden toen de grijptang nog niet en hebben hem met een gewone stok weg gejaagd. Naar aanleiding van deze ervaring hebben we toen de grijptang gekocht.
Groetjes uit Balule
Miriam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten