maandag 1 augustus 2011

Zelfgemaakte kroketten

Mensen vragen wel eens “mis je nou niets uit Nederland?”. Mijn antwoord is dat ik, behalve mijn familie en beste vriendin, niks mis. Toch zijn er wel bepaalde dingen die je dan misschien wel niet echt mist, maar die toch zeker erg prettig zouden zijn. Zo zijn er een aantal producten die je hier niet (of nauwelijks) kunt krijgen. Drop is er zo één en als we in Nederland zijn gaat er dan ook altijd een flinke voorraad mee terug. Soms brengen gasten ook wel eens wat voor ons mee en dat wordt dan erg gewaardeerd. Zo hoeven we deze typisch Nederlandse snoep hier niet helemaal te missen.
Iets anders dat ze hier niet kennen is kroketten (en nog aantal van dat soort snacks). Een poos geleden waren we bij een Nederlandse vriendin en die trakteerde ons op zelfgemaakte kroketten. Ik kreeg het recept vaan haar mee
en vorige week heb ik het eindelijk eens uitgeprobeerd. Ze waren erg goed gelukt en we hebben dan ook heerlijk gesmuld! Er liggen er nu nog een flink aantal in de vriezer dus we kunnen nog even vooruit voor ik weer aan de slag moet. Aangemoedigd door dit succes ben ik op internet gaan zoeken naar het recept voor Brabantse worstenbroodjes. Gisteren heb ik ze gemaakt en ook deze zijn prima gelukt.
Natuurlijk hebben ze hier in Zuid-Afrika ook lekkere dingen en recepten. Zo hebben we voor onze gasten vaak echte Zuid-Afrikaanse bobotie op het menu staan, een ovengerecht met o.a. gekruid gehakt. Ook potjiekos (een stoofgerecht) wordt regelmatig geserveerd. Natuurlijk mag ook een echte braai niet op het menu ontbreken. Als voorafje hebben we bijvoorbeeld de Zuid-Afrikaanse butternutsoep maar ook oer-Hollandse tomatensoep. Als toetje serveren we naast ijs en chocolademousse bijvoorbeeld ook applecrumble of bananacrumb-pudding.
Hmm je zou honger krijgen van al die lekkere recepten, wat zullen we vanavond eens eten…..?
Groetjes uit de bush
Miriam

1 opmerking: