zondag 9 juni 2013

Winter in het laagveld

Het is juni en dat betekend dat het hartje winter is hier in het laagveld. Op 21 juni hebben we hier op het zuidelijk halfrond de kortste dag. Juni en juli zijn over het algemeen de koudste maanden hier.

Nu heeft winter hier in Zuid-Afrika een heel andere betekenis dan in Nederland. Hoewel er gebieden zijn waar wel eens sneeuw valt is dat meer uitzondering dan regel en hier in het laagveld zijn de winters helemaal zacht. Een enkele keer kan er, na een heel koude nacht, wat rijp op het veld liggen maar dat is snel weer verdwenen als de zon eenmaal op is.


’s Ochtends om half 7 als ik de kinderen naar school ga brengen is het “maar” 6 graden en vinden we het erg koud, als ik om half 8 op school wegrijdt is de temperatuur al tot boven de 10 graden gestegen en ’s middags wordt het gemakkelijk 26 graden. Het gebeurd dan ook geregeld dat ik mijn familie in Nederland spreek en dat het hier hartje winter warmer is dan de Nederlandse zomer.
Toch loopt de gemiddelde Afrikaan met een warme jas, muts en zelfs handschoenen aan op deze “koude” ochtenden. Veel toeristen verbazen zich hierover omdat het toch helemaal niet zo koud is maar als je hier eenmaal woont raak je erg gewend aan de warmte. Alles onder de 20 graden is toch wel “fris” en als het onder de 10 graden komt vinden we het gewoon ontzettend koud.  Overdag is het erg lekker maar ik zal toch blij zijn als het weer augustus is en het weer wat warmer begint te worden…

Groetjes uit de bush,

Miriam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten