zondag 28 april 2013

Wat eten we vandaag...

Dat is altijd weer de vraag.
Voor de lodge heb ik een aantal standaard menu's waar ik uit kan kiezen.
Aangezien onze meeste gasten maar een paar nachten hier blijven zijn er een aantal gerechten die het meest gebruikt worden. Zo probeer ik altijd te zorgen dat ze een echte Afrikaanse braai hebben. Dit is net zoiets als een barbeque maar dan op zijn Zuid-Afrikaans met een stuk steak en boerewors en natuurlijk mielies (mais). Als bijgerecht serveren we dan, naast de gewone groene salade en aardappelsalade, ook mieliepap. Deze stijve pap van maismeel is niet alleen het hoofdvoedsel voor de lokale zwarte bevolking maar wordt ook door de Afrikaners (blanke Zuid-Afrikanen die het op Nederlands lijkende Afrikaans spreken) veel gegeten.

Verder is onze bobotie erg populair. Deze gekruide gehaktschotel komt oorspronkelijk uit de Kaap maar wordt in heel Zuid-Afrika gegeten. Er zijn veel verschillende versies van het recept maar degene die ik nu gebruik bevalt ons het best. Op Plazilla vindt je mijn recept voor Bobotie.

Een ander typisch Zuid-Afrikaans gerecht dat ik veel gebruik is Potjiekos. Dit is een stoofpot met vlees en groente die over het algemeen ook erg in de smaak valt bij onze gasten. Het wordt klaargemaakt in een typische gietijzeren pot, een potjie (spreek uit: poikie) genaamd. Ook dit recept vindt je op Plazilla in Mangwa's recepten.

Een laatste recept dat ik met jullie wil delen is dat voor butternutsoep. Butternut is een soort pompoen die hier in Zuid Afrika veel gegeten wordt en deze soep is werkelijk verukkelijk.

groetjes uit de bush en eet smakelijk,
Miriam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten